Szkolenie przeznaczone jest dla nauczycieli języków obcych (uczących w szkole, na kursach lub w formie lekcji indywidualnych), którzy:
- mają wśród swoich uczniów dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (np. ze względu na autyzm, zagrożenie niedostosowaniem społecznym, niepełnosprawność fizyczną) lub z opinią (np. o dysgrafii, dysleksji czy ADHD),
- szukają efektywnych metod pracy z uczniami „mało uzdolnionymi językowo”, którzy, pomimo zaangażowania, nie robią spodziewanych postępów,
- szukają sposobów motywowania do nauki uczniów „niechętnych”, „wycofanych”, a także wyjątkowo zdolnych,
- są zainteresowani poszerzaniem swojej wiedzy i umiejętności.
Uczestnicy szkolenia:
- dowiedzą się, jakich trudności mogą doświadczać uczniowie w percepcji, zapamiętywaniu i innych procesach poznawczych związanych z nauką języka obcego,
- będą w stanie zdiagnozować te trudności u swoich uczniów,
- dowiedzą się, jak niwelować te trudności,
- poznają sposoby pracy z grupą uczniów o zróżnicowanym poziomie,
- otrzymają certyfikat ukończenia szkolenia w zakresie nauczania języka obcego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- oraz materiały zawierające praktyczne wskazówki.
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi to dzieci, u których procesy percepcji i przetwarzania informacji są zaburzone, co skutkuje rozmaitymi trudnościami w nauce, także języków obcych.
To dzieci i młodzież z diagnozą dysleksji, dysgrafii, ADHD czy Zespołu Aspergera, których ciągle przybywa, ale także ci niezdiagnozowani „źli uczniowie”, którzy nie radzą sobie dobrze z wymaganiami nauczycieli, łatwo się dekoncentrują, mają niską samoocenę, kłopoty z samodyscypliną, brakuje im motywacji.
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi charakteryzują się wzmożonym poziomem lęku i obaw związanych z nauką języków obcych. Często, pomimo dużego zaangażowania nauczycieli i rodziców, którzy przeznaczają znaczne środki finansowe na dodatkowe lekcje języka, nie robią postępów w nauce, spada ich wiara we własne możliwości, narasta opór i niechęć.
Uczestnicy szkolenia poznają metody diagnozy uczniów, które pozwolą także dostrzec potencjał uczniów zdolnych. Dostarczymy praktycznych wskazówek, w jaki sposób efektywnie prowadzić lekcje języka obcego w grupie zróżnicowanej pod względem poziomu, uwzględniając jednocześnie potrzeby uczniów z trudnościami, jak i uzdolnionych.
Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:
- Metody obserwacji i poznawania ucznia
- Podejście polisensoryczne w nauczaniu języków obcych
- Praca z uczniem dyslektycznym
- Praca z uczniem z dysortografią i dysgrafią
- Praca z uczniem z dyspraksją
- Uczeń z ADHD i ADD a nauka języków obcych
- Praca z uczniem z Zespołem Aspergera i zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Uczeń niedowidzący
- Uczeń z niedosłuchem
- Praca z uczniem zdolnym na lekcjach języka obcego
- Dostosowanie metod sprawdzania wiedzy
- Przygotowanie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do egzaminów (egzamin ośmioklasisty, matura)
- Zasady prowadzenia lekcji języka obcego w zróżnicowanej grupie
Prowadzenie:
Agnieszka Sozańska – nauczyciel języka angielskiego z 26-letnim doświadczeniem w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Współpracownik angielskich stowarzyszeń na rzecz autyzmu, posiada certyfikaty Teachit Special Educational Needs, National Autistic Society oraz Virginia Institute of Special Needs (USA). Specjalistka ewaluacji i rewalidacji uczniów za spektrum autyzmu.
Szkolenie jest przeznaczone i dostosowane do różnych form nauczania (szkoły publiczne, prywatne szkoły językowe, lekcje indywidualne). Istnieje możliwość zorganizowania szkolenia zamkniętego dla grupy nauczycieli i modyfikacji programu pod kątem ich specyficznych potrzeb.
Obecnie szkolenia prowadzone są tylko dla zorganizowanych grup.
Szkolenie odbywa się zdalnie, za pośrednictwem platform Zoom lub Teams.