Uczenie języków obcych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

SZKOLENIE

UCZENIE JĘZYKÓW OBCYCH DZIECI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI

Organizator: Fundacja AlterEdu

 

Szkolenie przeznaczone jest dla nauczycieli języków obcych (uczących w szkole, na kursach lub w formie lekcji indywidualnych), którzy:

  • mają wśród swoich uczniów dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (np. ze względu na autyzm, zagrożenie niedostosowaniem społecznym, niepełnosprawność fizyczną) lub z opinią (np. o dysgrafii, dysleksji czy ADHD),
  • szukają efektywnych metod pracy z uczniami „mało uzdolnionymi językowo”, którzy, pomimo zaangażowania, nie robią spodziewanych postępów,
  • szukają sposobów motywowania do nauki uczniów „niechętnych”, „wycofanych”, a także wyjątkowo zdolnych,
  • są zainteresowani poszerzaniem swojej wiedzy i umiejętności.

Uczestnicy szkolenia:

  • dowiedzą się, jakich trudności mogą doświadczać uczniowie w percepcji, zapamiętywaniu i innych procesach poznawczych związanych z nauką języka obcego,
  • będą w stanie zdiagnozować te trudności u swoich uczniów,
  • dowiedzą się, jak niwelować te trudności,
  • poznają sposoby pracy z grupą uczniów o zróżnicowanym poziomie,
  • otrzymają certyfikat ukończenia szkolenia w zakresie nauczania języka obcego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • oraz materiały zawierające praktyczne wskazówki.

 

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi to dzieci, u których procesy percepcji i przetwarzania informacji są zaburzone, co skutkuje rozmaitymi trudnościami w nauce, także języków obcych.

To dzieci i młodzież z diagnozą dysleksji, dysgrafii, ADHD czy Zespołu Aspergera, których ciągle przybywa, ale także ci niezdiagnozowani „źli uczniowie”, którzy nie radzą sobie dobrze z wymaganiami nauczycieli, łatwo się dekoncentrują, mają niską samoocenę, kłopoty z samodyscypliną, brakuje im motywacji.

 

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi charakteryzują się wzmożonym poziomem lęku i obaw związanych z nauką języków obcych. Często, pomimo dużego zaangażowania nauczycieli i rodziców, którzy przeznaczają znaczne środki finansowe na dodatkowe lekcje języka, nie robią postępów w nauce, spada ich wiara we własne możliwości, narasta opór i niechęć.

 

Uczestnicy szkolenia poznają metody diagnozy uczniów, które pozwolą także dostrzec potencjał uczniów zdolnych. Dostarczymy praktycznych wskazówek, w jaki sposób efektywnie prowadzić lekcje języka obcego w grupie zróżnicowanej pod względem poziomu, uwzględniając jednocześnie potrzeby uczniów z trudnościami, jak i uzdolnionych.

 

Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:

 

  • Metody obserwacji i poznawania ucznia
  • Podejście polisensoryczne w nauczaniu języków obcych
  • Praca z uczniem dyslektycznym
  • Praca z uczniem z dysortografią i dysgrafią
  • Praca z uczniem z dyspraksją
  • Uczeń z ADHD i ADD a nauka języków obcych
  • Praca z uczniem z Zespołem Aspergera i zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Uczeń niedowidzący
  • Uczeń z niedosłuchem
  • Praca z uczniem zdolnym na lekcjach języka obcego
  • Dostosowanie metod sprawdzania wiedzy
  • Przygotowanie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do egzaminów (egzamin ośmioklasisty, matura)
  • Zasady prowadzenia lekcji języka obcego w zróżnicowanej grupie

 

 

Prowadzenie:

Agnieszka Sozańska – Nauczycielka języka angielskiego z 26-letnim doświadczeniem w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Współpracownik angielskich stowarzyszeń na rzecz autyzmu, posiada certyfikaty Teachit Special Educational Needs, National Autistic Society oraz Virginia Institute of Special Needs (USA). Specjalistka ewaluacji i rewalidacji uczniów za spektrum autyzmu.

Małgorzata Kolera – Psycholożka, germanistka, nauczycielka szkolna i akademicka. Pracuje z uczniami wymagającymi dodatkowego wsparcia dydaktycznego oraz psychologicznego. Wieloletni wykładowca Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej Uniwersytetu Warszawskiego.

 

Szkolenie jest przeznaczone i dostosowane do różnych form nauczania (szkoły publiczne, prywatne szkoły językowe, lekcje indywidualne). Istnieje możliwość zorganizowania szkolenia zamkniętego dla grupy nauczycieli i modyfikacji programu pod kątem ich specyficznych potrzeb.

Termin najbliższego szkolenia:  21 stycznia 2019, godz. 16.30 – 19.00

Miejsce: siedziba Fundacji AlterEdu,  Społeczne Liceum Ogólnokształcące nr 7 im. Bronisława Geremka, ul. Karmelicka 26 (między Miłą a Niską); wejście do szkoły z tyłu budynku).

 

Kontakt: Dorota Oraczewska

tel. 501 035 838  e-mail  d.oraczewska@gmail.com